søndag 18. april 2010

Fonetikk

I dag våkna jeg ganske brått kan du si av et skingrende hyl nede i stua. Åsmund (min lillebror, som ikke er så liten lenger) hadde visstnok klart å søle kaffe over hele mamma. Det var ikke akkurat populært! Det første jeg ble spurt om da jeg kom ned for å spise frokost var: "Hvorfor er du oppe så tidlig?" Nei, jeg lurer på hvorfor...

Igår var jeg hos Kristine i Eiken sammen med Tanya og Ingunn. Det var veldig koselig, hadde jeg bare ikke vært så trøtt:/ Vi så "17 again" og koste oss med hvert vårt glass vin. Så fant vi ut at vi skulle sette på nyhetene og ta en slurk hver gang "vulkan, aske eller svovel" ble nevnt, men da kunne vi egentlig bare holde glasset gjevnt med munnen hele tiden, så det droppa vi;)

Vel, nå holder jeg på med første oppgave av to. Denne er om engelsk fonetikk - altså hvordan vi uttaler ord, med hvilket tonefall, vokabular, trykk i ord og lydskrift (blant annet). Kan ikke si det er det gøyeste jeg gjør, så derfor er det litt FOR enkelt å sjekke bloggen, facebook, hotmail, VG - til og med FRONTER blir en ren glede i forhold! Akkurat nå er jeg midt i en lang utgreiing om ordet "moustache" og hvordan man sier dette ulikt på Amerikansk og Britisk... Veldig interessant.

Ellers er det nest siste episode av HIMMELBLÅ, og jeg døøør av spenning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar